Kunst en ondernemen

Op 4 juni 2013 vond onder de titel Cultureel ondernemen: van 2013 naar 2040 een inspiratiebijeenkomst plaats voor en door ondernemende kunstenaars.

De combinatie van succesvol ondernemerschap, zonder enig artistiek compromis, is dit mogelijk? Deze vraag stond centraal tijdens het paneldebat – gemodereerd door Hugo Bongers, lector culturele diversiteit aan de Willem de Kooning Academie – in het volledig gevulde auditorium van TENT. De drie panelleden aan de tafel op het podium waren beeldend kunstenaars Florentijn Hofman, Gilbert van Drunen en Robert Rost. Aanwezig op de ‘1e rij’ waren o.a. Ivo van den Baar van Wandschappen, Zelda Molenaar van De Z van Zelda Concepstore, Sander Zweerts de Jong van sandersgeluk, Ashley Nijland van RAAF Rotterdam, en Rabin Huissen & Robert Stroomberg van Corsage-Studio.

Net als vele andere culturele instellingen moest het CBK bezuinigen. Het inmiddels afgeslankte CBK spitst zich toe op drie programma’s: presentaties in TENT, kunst in de openbare ruimte, en als derde de art office. Deze laatste geeft daar waar mogelijk de kunstenaar een zetje in de rug, onder meer via de onderzoeks- en ontwikkelingssubsidies, via artist in residencies, en assistentie aan starters. Daarnaast wordt samenwerking in de stad gezocht om te komen tot evenementen, bijeenkomsten, debatten en verdieping. We gingen dan ook graag in op de uitnodiging van Bengü Manjeet-Özcan van de Kamer van Koophandel om samen een avond te organiseren over kunstenaar- en ondernemerschap.

Bengü Manjeet: “Wij willen bijeenkomsten organiseren om te inspireren en kennis over te laten dragen. (…) We willen laten zien wat de Kamer van Koophandel kan betekenen nu kunstenaars verplicht zijn zich in te schrijven.”