CBK R’DAM MAAKT MOGELIJK

Wendelien van Oldenborgh. Prologue: Squat/Anti-Squat (production still), 2016. Van Oldenborgh is represented by Wilfried Lentz Rotterdam

Wendelien van Oldenborgh. Prologue: Squat/Anti-Squat (production still), 2016. Van Oldenborgh is represented by Wilfried Lentz Rotterdam

57th International Art Exhibition. La Biennale di Venezia
curator: Lucy Cotter
in opdracht van het Mondriaan Fonds
13 mei – 26 november 2017

Op 10 mei opende Minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de tentoonstelling Cinema Olanda, de Nederlandse inzending voor de 57e Biënnale van Venetië, die tot 26 november te zien zal zijn. Cinema Olanda is een samenwerkingsproject van beeldend kunstenaar Wendelien van Oldenborgh (1962) en curator Lucy Cotter (1973). In het Rietveldpaviljoen tonen zij Van Oldenborgh’s architectonische installatie waarin drie werken zijn geïntegreerd, waaronder haar nieuwe film Cinema Olanda.

De titelfilm Cinema Olanda (2017) is gedraaid in de iconische wijk Pendrecht in Rotterdam, ontworpen door stedenbouwkundige Lotte Stam-Beese. In de film komen individuen aan het woord die verschillende stemmen vertolken uit de Nederlandse naoorlogse samenleving. Er wordt onder meer verwezen naar de Nederlands-Antilliaanse politieke activist Otto Huiswoud, wereldwijd een sleutelfiguur op het gebied van raciale, klasse- en anti-imperialistische kwesties, en de Indo-rockmuziek van de jaren vijftig die samenhangt met de immigratie vanuit Indonesië na de onafhankelijkheid. Cinema Olanda is een nieuwe stap in het oeuvre van Van Oldenborgh omdat de film slechts uit één enkele take bestaat.

Footnotes to Cinema Olanda (2017) is een serie zogeheten lenticulaire prints (afbeeldingen met 3D-effect), die Van Oldenborgh gebruikt als een experimentele vorm van ‘film’. De prints tonen productiemomenten die niet in de film zitten en geven daarmee een kijkje achter de schermen. Bezoekers worden uitgenodigd via hun eigen bewegingen deelgenoot te worden van een dynamische kijkervaring.

Het derde filmische werk is Prologue: Squat/Anti-Squat (2016), een film in twee delen die elkaar spiegelen. De film richt zich op het gebouw Tripolis in Amsterdam van architect Aldo van Eyck en besteedt aandacht aan de Surinaams-Antilliaanse kraakbeweging van de jaren zeventig. De acties van toen in de Bijlmer worden in verband gebracht met twee recente kraakacties. De film brengt mensen samen uit verschillende generaties en met achtergronden in activisme en in architectuur. Hun gesprekken geven een inkijkje in de veranderende opvattingen over solidariteit in de Nederlandse samenleving. De film was begin dit jaar te zien bij daadgalerie in Berlijn en werd daar goed ontvangen.

Van Oldenborgh verbeeldt in haar werk al geruime tijd maatschappelijk relevante thema’s uit de Nederlandse geschiedenis, waarvoor zij brede erkenning heeft gekregen. Met live (publieke) en niet gescripte filmopnamen brengt zij in haar werk een dialoog tot stand tussen ideologisch geladen locaties en mensen met een persoonlijke of professionele relatie tot een bepaald thema. Het Nederlandse paviljoen werd op 10 mei geopend door minister Bussemaker van OCW.

Cinema Olanda: Platform bij Witte de With Center for Contemporary Art
17 juni – 20 augustus 2017

Cinema Olanda: Platform bij Witte de With ligt in het verlengde van de presentatie in Venetië. Activisten, kunstenaars, filmmakers en onderzoekers zijn uitgenodigd om een reeks live evenementen samen te stellen en hun praktijk te presenteren in een flexibele opstelling met filminstallaties van Van Oldenborgh. Cinema Olanda: Platform omvat onder meer live opnames van Quinsy Gario’s talkshow  Roet in Het Eten, een programma van filmvertoningen en lezingen samengesteld door de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA), en een archiefproject voor The Black Archives, uitgevoerd door New Urban Collective, met verdere bijdragen van Tessa Boerman (filmmaker) en Wayne Modest (Head of the Research Center for Material Culture, Nationaal Museum van Wereldculturen). Lees meer.