In memoriam: Wim Gijzen

Wim Gijzen, een van de iconen van de Rotterdamse popart in de jaren 60, is deze week overleden. Gijzen is niet weg te denken uit de opmerkelijke naoorlogse ontwikkeling van de beeldende kunst in Rotterdam. Als kunstenaar natuurlijk, maar later ook als docent aan de Willem de Kooning Academie, als mentor voor jonge kunstenaars, als bestuurslid bij kunstinstellingen en als kritisch volger van de hedendaagse kunst. De journalist Jan Donia schreef in 2000 in de publicatie 90 over 80. Tien jaar beeldende kunst in Rotterdam: de dingen, de mensen, de plekken: “Wim Gijzen is als beeldend kunstenaar steeds de weg kwijt geweest. Dat was een bewuste keuze, die hem en zijn volgers in onbekende, avontuurlijke gebieden bracht.” Die mentaliteit leverde prachtige werken op: uitzonderlijk en utopisch. In 1970 leverde hij voor de manifestatie C70 een voorstel het Schouwburgplein in te richten als een weide met gras, sloten en grazende koeien. Over de rol van Gijzen en andere mondige kunstenaars in die woelige jaren zeventig vertelt de auteur Siebe Thissen uitgebreid in Beelden. Stadsverfraaiing in Rotterdam sinds 1940.  In 1972 bezocht Wim Gijzen alle gemeenten die Nederland toen telde, 863 (nu zijn dat er nog maar 345). In iedere gemeente fotografeerde hij zichzelf bij het plaatsnaambord en kocht hij twee ansichtkaarten waarvan er een ging naar de RKS, de toenmalige Rotterdamse Kunststichting die het project mogelijk maakte. Ook fotografeerde hij de winkel waar hij de ansichtkaarten had gekocht en de brievenbus waar hij ze postte. In 2015 verscheen van dit project een monumentale publicatie. En natuurlijk schilderde en tekende Gijzen ook een omvangrijk oeuvre en toonde hij zijn werk nationaal en internationaal op prominente plekken. Wim Gijzen werd 80 jaar.