Publieke Werken: Verbeelding in plaats van Reclame

Nu zoveel voorstellingen, concerten en festivals niet doorgaan hangen de reclameborden er verloren bij. Publieke Werken is een buitenexpo door heel de stad met werk van ruim 400 beeldend kunstenaars, vormgevers, fotografen, beeldmakers en illustratoren. Simpelweg om de leegte die was ontstaan te vullen en om te laten zien dat verbeelding fijner is dan reclame.

Evenementenorganisator Joost Maaskant (Stichting de Loodsen), grafisch vormgeving Sibe Kokke (NOTDEF) en programmamaker Rineke Kraaij (Grote Nederlandse Kunstkalender) vonden elkaar in de ergernis rondfietsend door de stad vol borden met aankondigingen van dat wat nooit zou gaan gebeuren. Daar moest kunst in. Er werd een open oproep gedaan aan kunstenaars om een werk in te zenden. Meer dan 500 kunstenaars gaven hier gehoor aan. Uiteindelijk zijn ruim 400 werken geselecteerd. Resultaat is een totale bonte verzameling van beelden van gevestigd en aanstormende makers. Jong en oud. Amateur en professioneel. Deze verzameling vormt de buitenexpo Publieke Werken door heel de stad.

Op 9 juli is de feestelijke opening om 20.00 uur en worden alle kunstenaars opgeroepen om met wat vrienden op gepaste afstand bij hun werk te gaan staan. Zo ontstaat een Coronaproof opening waarbij een foodtruck zal rondrijden om de makers van drank te voorzien. Alle makers krijgen 9 posters van hun werk die zij zelf kunnen verkopen a 35 euro per stuk.

 

 

Publieke Werken komt tot stand mede dankzij een bijdrage uit de regeling Activiteiten Stad. Met deze bijdrage wil CBK Rotterdam met beeldende kunst de stad aantrekkelijker maken en Rotterdamse beeldend kunstenaars daarin een rol geven en daarmee hun zichtbaarheid vergroten.

Meer informatie vindt u op de Facebookpagina of de website van Publieke Werken.