In 2007 kreeg beeldend kunstenaar Annelies Dijkman de opdracht om voor de Brede School in Nesselande een kunstwerk in de publieke ruimte te maken. De uitvoering van de opdracht werd begeleid door het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam. In de zomer van 2013 werd het Windwijzerpark opgeleverd.
Het idee van de kunstenaar was om beide vestigingen van de Brede School middels een kunstwerk (symbolisch) met elkaar te verbinden. Omdat het in de tot woonwijk omgebouwde polder Nesselande veel waait, nam Dijkman de wind als uitgangspunt voor het kunstwerk. Zo kwam zij al snel uit op de windwijzer. Uiteindelijk ontstond het idee voor Windwijzerpark: 7 gouden windwijzers in een ruig graslandje.
De locatie van het kunstwerk is een schegvormig plantsoen omringd door hoge, zwarte hekken van de hockeyvelden, het drie verdiepingen tellende schoolgebouw, de kinderopvang en aan de overzijde de bovengrondse metro, met daarachter een aantal hoogspanningsmasten. Een weidse omgeving van een schaal die bijna industrieel aandoet, maar ook anoniem. Met dit ontwerp heeft de kunstenaar de school een ´adres´ willen geven, een kunstwerk dat intimiteit aan de grootschaligheid toevoegt en de plek herkenbaar maakt. Dijkman: “Je voelt de wind, kijkt omhoog en dan zie je het haantje van de toren draaien. Ouderwets, klassiek, de windwijzer.”
De zeven windwijzers zijn geplaatst in het plantsoen. Lange, witte masten waar gouden vogelsilhouetten de windrichting aanwijzen. Het zijn abstracties van trekvogels die voorkomen rondom Nesselande: de boerenzwaluw, de ruigpootbuizerd, de wilde zwaan, de nachtegaal, de lepelaar, de bonte strandloper en de brilduiker. De masten staan tussen hoge siergrassen die ook aangeplant zijn in het Rietveldpark onder de metrolijn. Tussen de masten door lopen twee paden die de vier windrichtingen aangeven. In de tegels zijn namen gegraveerd van de wind zoals hij in andere landen heet, zoals chocolatero, tramontana of mistral. Want de wind waait overal.