De Rotterdamse wijk Katendrecht is een nieuw kunstwerk rijker: op 14 en 15 augustus wordt ‘Tulip of Harmony Honey’ onthuld, een muurschildering door Evelyn Taocheng Wang.
‘Tulip of Harmony Honey’ vult de ornamentlijst aan de Veerlaan, waar jarenlang de eerste Chinese muurschildering buiten China te zien was. Wangs bloemige ontwerp herinnert aan deze bamboestruik van Li de Cai, die niet meer gerestaureerd kon worden. Wang (winnaar Dolf Henkesprijs 2018, Volkskrant Beeldende Kunst prijs 2016) is geboren in Chengdu, China en woont en werkt in Rotterdam. Met haar muurschildering zet ze de lange traditie aan Chinese invloeden op Katendrecht voort. Lange tijd was dit een kunstenaars- en immigrantenwijk, iets waar de vele muurschilderingen aan herinneren. Wangs ontwerp past er in een kunstroute met schilderingen van onder anderen Dolf Henkes, Daan van Golden en Louis van Roode. ‘Vanitas Tulip’, een initiatief van het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam, wordt onthuld met gratis toegankelijke dagvullende workshops en activiteiten.
De afgelopen jaren viel de internationaal gevierde Wang in de kunstwereld op met haar installaties, video’s en tekeningen van westerse vanitas-symbolen gecombineerd met Chinese beeldtradities. Ze won er verschillende prijzen mee. De jury van de Volkskrant Beeldende Kunst prijs roemde haar ‘mysterieus en verleidelijk werk’. Wang volgde haar kunstopleiding in China waarna ze naar Europa ging om verder te studeren, onder meer aan de Ateliers in Amsterdam. Onderwerpen als gender, macht, identiteit, verbeeldt ze in een fluïde beeldtaal waar alles aan alles raakt. Beeld en taal voert ze op in andere hoedanigheden: door fragmenten te hergroeperen in een nieuwe logica, gaan ze over het leren van een taal, het vinden van je stem, nieuwe manieren om jezelf uit te drukken en misschien wel een identiteit op te bouwen. Zo ook in ‘Tulip of Harmony Honey’. Bloemblaadjes die in Chinese poëzie een rol spelen, verbeeldt ze hier in een eigenzinnige beeldtaal, westers minimalisme in oorspronkelijke Chinese schildertechnieken met overlappende beeldlagen.
Dit nieuwe kunstwerk verschijnt in een sierlijke 19e-eeuwse ornamentlijst waar jarenlang een schildering te zien was van Li de Cai: de allereerste Chinese muurschildering in Europa. Dat paste in deze wijk die vanaf 1911 door stakingsbrekers het eerste grote Chinatown van Europa werd. Toen onlangs deze schildering niet meer te restaureren was, vond het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam Wang bereid een nieuw werk te maken. Haar sierlijke tulpen met hun zwevende lijnen brengen de bamboestruik van Li de Cai in herinnering, maar passen met hun vergankelijkheid bovenal in haar eigen schilderijenreeks ‘Vanitas’. Het is vanaf 7 augustus te zien aan de Veerlaan, hoek Sumatraweg.
Daar maakt het deel uit van een grote reeks muurschilderingen in oude ornamentenlijsten verspreid over Katendrecht. In totaal tien werken met autonome kunst trekken daarin relaties naar de geschiedenis van deze snel veranderende wijk. Omringd door tal van bouwprojecten, nieuwe woningen en horeca en upgrading, is de ooit beruchte wijk onherkenbaar veranderd. Kunst helpt daarbij om toch het verleden, een tijd van kunst en pluriformiteit, in herinnering te brengen. De muurschildering naar ontwerp van Wang wordt uitgevoerd door Reclame Atelier Leo Mineur.
Het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam werkt daarbij samen met onder andere Verhalenhuis Belvédère.
Op vrijdag 14 en zaterdag 15 augustus vieren we de onthulling met speciaal corona-proof binnen/buitenprogramma ‘Geluk en Harmonie’ 幸福美满: workshops, performances, eten, talks & karaoke met onder meer Fenmei Hu, Yiyu Zhao, Yin Kohar, Wei Tong, Tak Pin Lam, Alexandra van Dongen, Studio Maky & Native Non Native.
lees meer
|